«Du skal ha gode nerver for å være indianer»
Sommeren 2006 befant jeg meg plutselig på Sørlandet for å lage en reportasje om en filmskapers gripende prosjekt. Ellen Ugelstad var i gang med å lage film om broren sin, Torstein, som levde med en schizofrenidiagnose. Da hadde hun vært i gang i tre år. Nå har det gått enda noen år, og "Indian Summer" er ferdig! Den har premiere på Eurodok 18. mars. Her kan du lese reportasjen som sto på trykk i Dagbladet Magasinet i hine hårde dager: 
Ellen Ugelstad (33) lager film om sin schizofrene bror
Torstein (31). Hver sommer lever han som indianer på hytta.
Min bror indianeren
Tekst: Thomas J.R. Marthinsen. Foto: Linda Næsfeldt
- NÅR TORSTEIN BLIR psykotisk, identifiserer han seg veldig sterkt med  indianernes verdier. Han kan for eksempel si at han bærer deres smerte  på sine skuldrer, og mener at den hvite mann har ødelagt for dem. Men  han liker ikke at folk kaller ham schizofren.
Fotograf Ellen  Ugelstad sitter utenfor familiehytta i Portør, ei perle mellom Kragerø  og Risør. Hun forteller om filmen hun er i ferd med å lage - en  dokumentar om broren hennes, Torstein. Ellen fikk ideen til  filmen da hun fant noen notater faren hadde skrevet. Han var selv  psykiater og hadde skrevet om Torstein i det han kalte «A Father's  Narrative». I sommer har Ellen hatt filmkameraet med seg døgnet rundt.
Torstein sitter inne i hytta og hører på musikk. I fanget har han  gitaren. Han klimprer vart. På bordet ligger ei svart mappe stappfull av  CD-er. Han ser ut som om han når som helst står på farten til å stikke  ned til sjøen for å ta seg en dukkert.
- Hva synes du om at  søstera di lager film om deg?
- Det er morsomt. Jeg synes det er  hyggelig at hun vil lage film om meg, sier Torstein ettertenksomt.
Han var 17 år da han i 1993 fikk sin første psykose. I et mareritt  drømte han at faren, som da var kreftsyk, var død. Da han våknet, trodde  han drømmen var virkelig. Det ble en trigger for psykosen.
 HYTTA, SOM EN GANG var sennepsgul, er matt i fargen. Med lyseblå  vinduskarmer og en solrik, grønnmalt terrasse, ligger den fredelig til  mellom lyng og furuer. Mens Ellen forteller om filmen, vandrer Torstein  på fjellrabbene.
- Noen ganger sier han at han ikke vil filmes  mer. Da legger jeg vekk kameraet. Det er viktig for meg å respektere  grensene hans. Når du lager film om noen, påvirker du livet deres. De  skal også forholde seg til filmen i ettertid. Jeg kommer sikkert til å  ta noen valg i filmen som han ikke er enig i, men jeg håper han vil  forstå helheten.
- Du kommer vel nærmere enn noen filmskaper ellers hadde kommet, siden han er broren din?
 - På en måte har jeg gjort research hele livet, og av og til oppleves  materialet så tilgjengelig at det nesten blir utilgjengelig. Man kan  drukne litt i sitt eget tema og rolle - man er søster, pårørende og  filmskaper på samme tid. Det gjør det ofte umulig å ha en mer objektiv  betrakterrolle. Da er det viktig å ha veiledere og utenforstående man  har tillit til. Jeg håper samtidig at det at jeg er søstera til  Torstein, kan bli en styrke ved filmen. Jeg tror vi kan få fram en  innsikt og forståelse som andre ikke hadde klart. Man får en annen grad  av nærhet. Men jeg vil at filmen løftes opp fra det rent personlige,  slik at temaet blir gjenkjennelig for mange.
- Hvorfor akkurat  dokumentarfilm?
- For meg er dokumentarfilmsjangeren litt problematisk.  For hvilken grad av sannhet får du? Dokumentarfilm er mer enn en  avbildning av virkeligheten. Temaet schizofreni tillater meg å tenke  annerledes både når det gjelder struktur, oppbygning og form. Jeg ønsker  å blande fiksjon og fakta. Hvor går egentlig grensene mellom fantasi og  virkelighet? Det handler veldig mye om hvem som definerer andres  virkelighet. Vi opplever alle situasjoner der våre bilder av  virkeligheten ikke passer inn. Mange som får en diagnose, blir sett på  som nettopp det - en diagnose. De blir ikke sett på som hele mennesker.  For en person med min brors intense personlighet er ikke det  tradisjonelle psykologiske dokumentarportrettet nok. Gjennom å ta andre  grep i forhold til struktur og form, gjenspeiler det bedre  kompleksiteten og det motsetningsfylte i Torsteins liv. Kanskje Torstein  gjennom denne filmen kan forstå sin historie bedre. Og hvis filmen kan  gjøre noe med folks fordommer, blir jeg glad.
DET ER TID FOR EN  tur på bøljan blå. I en liten, oransje båt tar Torstein oss med stødig  hånd over bølgene. Noen nautiske meter lenger ute pisker vinden havet  hvitt over skjærene. Ellen finner fram kameraet, setter sjøbein og  filmer sin bror styrmannen. Søsknene kommuniserer uten ord. Vi glir inn i  et trangt, grunt sund, de ankrer og fortøyer båten i en liten sprekk  mellom to kampesteiner. Ellen spør om ikke Torstein har lyst til å bade,  og det har han. I en naturlig lagune tar Torstein tålmodig regi fra  storesøstera. Men han vil ganske raskt heller dykke enn å flyte  bedagelig rundt på ryggen. Vi begir oss utover holmen mot  «Andersstedet», som har fått navn etter fetteren deres. Torstein legger  på svøm ut gjennom sundet. Plask-plask-plask, slår det fra de svarte  svømmeføttene. Torstein dykker under. Det eneste som stikker opp, er  snorkelen og bakhodet. Søstera står dypt konsentrert på svaberget med  kameraet parat.
- Kan jeg be deg om et par ting, Torstein? roper hun.
- Hører ingen ting, mumles det fra snorkelen.
- Torsken! prøver Ellen seg igjen. Det er kallenavnet hans. - Torsken, kan du svømme litt forbi her, litt nærmere?
Og svømmeføttene setter seg i bevegelse.
- Går det bra, eller?
- Mhm. Jeg går ut igjen, jeg. Skal se om det er noe fisk lenger ute.
 TIL VANLIG BOR TORSTEIN i en kommunal leilighet i Oslo, hvor han går på  skole. Tidligere jobbet han på gård. Han har toårig agronomutdannelse  fra Aurland i Sogn og Fjordane. Det var der han fikk sin første psykose.
- Noen er født med en høy grad av biologisk sårbarhet. Torstein ble mye  mobbet og krenket da han var yngre. Da faren vår døde, markerte det  begynnelsen på en lang periode med prøving og feiling for å finne ut hva  han led av. Han ble en svingdørspasient. Men etter noen år fikk han  diagnosen schizofren, sier Ellen.
TORSTEIN SVØMMER UTOVER.  Plutselig er han borte bak den ytterste holmen. Ellen strekker hals og  mumler: «Der forsvant den dokumentarfilmen». Omsider - et nestenkrasj  med en passerende båt seinere - kommer Torstein til syne igjen. I  ytterst bedagelig tempo tråler han havbunnen på vei tilbake. Ellen  følger ham gjennom linsa når han kommer opp av vannet og rusler over på  den andre sida av holmen. Torstein legger seg pladask ned på det  solvarme svaberget. Søstera legger seg ned ved siden av ham, og stiller  skarpt med kameraet. Med lukkede øyne ligger han der. Helt stille.
Fortsatt med sammenknepne øyne svarer han tålmodig på Ellens spørsmål.
- Skal du dykke her også?
- He-he, ja. Jeg skal bare finne et sted hvor jeg kan gå uti, smiler Torstein lurt.
 DAGEN ETTER. Regnværet trommer bastant på taket til den lille, gule  hytta, og Ellens kamera får seg en pause. Torstein sitter inne i den  lyse stua, mens stereoanlegget sender ut jazztoner. Bordet foran ham  bugner over av tidsskrifter, aviser og blader. Han forsvinner inn på  soverommet, hvor han romsterer i en stor sekk. Så kommer han tilbake med  en bunke kladdebøker. Han renser stemmen - og begynner å lese:
 Hans øyne gråt tårer av mismot og savn. Hvor var hans sjel, fanget og  nedtrykt i håpløshetens dyp. Men han kjempet videre mot angstens kvaler.  På nytt og nytt sto han ved regnbuens slør. På jakt etter et nytt  øyeblikk av livsmot og glede. Men psyken trakk ham inn i en ny kamp mot  depresjon og fortapelse. Han kremter før han fortsetter med sin rolige,  mørke stemme. Gil Scott-Heron og Brian Jackson spiller «It's your world»  fra stereoanlegget. Lydene blander seg med hverandre. I landet  bak fjellene, i regnbuens glitrende vann og hubroens søte fløyelssang  vil det summe. Min sjel vil vandre over skog og fjell. Havets  uendelighet strekker seg over horisonten. Og jeg stiger ned i havets  mystiske liv for å jakte etter min bror torsken. Havet kjøler ned mitt  pulserende hjerte og fornyer min rastløse sjel.
- Hvorfor føler  Torstein et nært bånd til indianerne?
- Helt fra han var liten, har han  vært opptatt av minoriteter, og særlig indianere. De er trolig en sterk  metafor på ønsket om å klare seg selv, men også en tankekonstruksjon som  gir smerten hans et holdepunkt og får tilværelsen til å gå opp. For  Torstein er drømmen om å være indianer viktig i perioder, og det har jeg  alltid forholdt meg til. Men det er først når jeg skal forklare hva  filmen handler om til andre, at jeg tar i bruk betegnelsen schizofreni,  sier Ellen.
 TORSTEIN FINNER fram buen og napper med seg tre piler fra stuebordet. Han rusler bort til blinken bortenfor hytta. Blinken har han laga sjøl på et snekkerkurs. Før han får skutt en  eneste pil, er Ellen der med kameraet. Torstein spenner buen. Overarmene  rister svakt. Så sender han avgårde den ene fulltrefferen etter den  andre. Andre går for lavt og skvetter lydløst bortover fjellet. Da  lunter han bort til nedslagsfeltet, løfter på bregnene og leter til han  finner pilene. Han smiler og forsikrer seg om at søstera har festet  blinkskuddene til filmen.    
Fra Dagbladet Magasinet 7. oktober 2006.






1 kommentar:
Jeg har lige set filmen, og kunne fornemme en snert af dobbelthed i den, som jeg finder bekræftet her: på den ene side et, trods alt ret vellykket, forsøg på, at portrættere og også forstå mennesket Torstein -- og heldigvis dominerer dette forsøg i filmen. På den anden en antydning af, at Torstein ikke helt kan forstås alligevel, at han er "anderledes". Dette heldigvis kun antydet, mellem linierne, så at sige, i filmen. Mens det bliver noget mere tydeligt udtalt her: "Noen er født med en høy grad av biologisk sårbarhet." Biologisk anderledes, end alle andre. Dermed tilslutter filmen sig den internationale bølge af "anti-stigma"-kampagner, der på den ene side postulerer en fundamental, biologisk anderledeshed af diagnosticerede mennesker, og på den anden opfordrer til at se mennesket, ikke diagnosen -- hvilket også har sin parallel i interviewet her -- uden at tage højde for det paradoksale, uforenelige, der ligger i de to budskaber, og der uvægerligt må resultere i medlidenhed -- og også gør det -- i stedet for i forståelse og respekt.
Lidt forstyrrende for mig, at artiklens lead kalder Torstein den "schizofrene bror", når han selv ikke ønsker, at blive betegnet sådan, og også hans søster -- om end ikke helt overbevisende i det omfang, som hun taler om biologisk sårbarhed -- tager afstand fra begrebet. En smule respektløs.
Legg inn en kommentar